Kestävän kaltaista matkailua
Hakusanalla kestävä
matkailu löytyy 892 000 hakutulosta.
Matkatoimistot lupaavat
suojella luontoa, vähentää ilmastonmuutosta ja tukea kestävää kehitystä
tuotantoketjuissaan. Ihailtavia ja kunnianhimoisia lupauksia, jotka vaihtelevat
arjen kestävistä valinnoista strategisiin linjauksiin. Matkailuala pystyy
halutessaan johtamaan esimerkillään.
Hyvä näin.
WWF:n mukaan tarvitsemme
1.75 maapalloa, jotta maailman ihmisten yhteenlaskettu nykyinen kulutus voidaan
kattaa kestävästi. Jos ihmiset kuluttaisivat kuten suomalaiset, tarvitsisimme 3,8
maapalloa. Sinä ja minä lusikoimme parhaillaan tulevien sukupolvien kakkua.
Ilmastonmuutoksen ja
kuudennen sukupuuttoaallon kiihtyminen ovat tästä ikäviä todisteita.
Ratkaisua ongelmiin tarjottiin
kuitenkin jo vuonna 1987. Tällöin YK:n alainen Yhteinen tulevaisuutemme -raportti
tarjosi ratkaisuksi kestävää kehitystä. Raportin mukaan kestävä kehitys on
kehitystä, joka tyydyttää nykyhetken tarpeet viemättä tulevilta sukupolvilta
mahdollisuutta tyydyttää omat tarpeensa. Raportin mukaan useat maailman
kohtaamat ongelmat ovat voimakkaasti linkittyneitä toisiinsa, miksi ongelmien
ratkaisuun tarvitaan yhteisiä toimia, jotka läpileikkaavat yhteiskuntia. Kestävyyden
tulisi toteutua kaikilla tasoilla.
Haasteet tulevat
tietenkin toimeenpanossa.
Tämänkin suhteen on
paljon tapahtunut. Yhteinen tulevaisuutemme -raportin jälkeen kestävään
kehitykseen on viitattu runsaasti ja vaihtelevin painotuksin. Vuoden 2015 jälkeen
kestävyydellä ja kestävällä kehityksellä viitataan usein YK:n julkaiseman Kestävän
kehityksen toimintaohjelma Agenda 2030 mukaisiin 17 kestävän kehityksen
tavoitteeseen. Näillä korvattiin YK:n aiemmat vuosituhattavoitteet.
Agenda 2030 asetti
yhteiset tavoitteet kaikille YK:n jäsenmaille. Ongelmia ratkotaan nyt yhdessä
ja kaikilla tasoilla. Kestävyys on jo vakiintunut puheisiin ja
toimenpideohjelmiin. Pienempiä ja suurempia askelia otetaan jatkuvasti
kestävyyden rakentamiseksi. Työtäkin vielä riittää.
Mutta mitä kestävyys konkreettisimmillaan
sitten tarkoittaa? Miten tyydytämme vaikkapa matkailuelinkeinon nykyhetken
tarpeet viemättä tulevilta sukupolvilta mahdollisuutta tyydyttää heidän
tarpeensa?
Monimutkaisiin ongelmiin
ei ole tietenkään helppoja vastauksia. Väitän kuitenkin, että meidän täytyy
oppia ennen kaikkea ajattelemaan kestävämmin. Kestävän kehityksen tulee löytää
paikkansa ihmisten arjesta.
MAMOMI -hankkeessa haluamme
olla osa ratkaisua. Panoksemme on, että rakennamme uudenlaista mittaristoa,
jolla matkailun moninaisia vaikutuksia mitataan. Kurkottelemme rohkeasti myös
taloudellisten, sosiaalisten ja ympäristövaikutusten ulkopuolelle, koska
kestävyys asuu läpileikkaavuudessa.
Uskomme, että
monipuolisemmat mittaustulokset helpottavat kestävien valintoja tekemistä. Tämä
on meillekin uuden opettelua.
Juho Kähkönen |