Kestävän kaltaista matkailua


Hakusanalla kestävä matkailu löytyy 892 000 hakutulosta.

Matkatoimistot lupaavat suojella luontoa, vähentää ilmastonmuutosta ja tukea kestävää kehitystä tuotantoketjuissaan. Ihailtavia ja kunnianhimoisia lupauksia, jotka vaihtelevat arjen kestävistä valinnoista strategisiin linjauksiin. Matkailuala pystyy halutessaan johtamaan esimerkillään.

Hyvä näin.

WWF:n mukaan tarvitsemme 1.75 maapalloa, jotta maailman ihmisten yhteenlaskettu nykyinen kulutus voidaan kattaa kestävästi. Jos ihmiset kuluttaisivat kuten suomalaiset, tarvitsisimme 3,8 maapalloa. Sinä ja minä lusikoimme parhaillaan tulevien sukupolvien kakkua.

Ilmastonmuutoksen ja kuudennen sukupuuttoaallon kiihtyminen ovat tästä ikäviä todisteita.

Ratkaisua ongelmiin tarjottiin kuitenkin jo vuonna 1987. Tällöin YK:n alainen Yhteinen tulevaisuutemme -raportti tarjosi ratkaisuksi kestävää kehitystä. Raportin mukaan kestävä kehitys on kehitystä, joka tyydyttää nykyhetken tarpeet viemättä tulevilta sukupolvilta mahdollisuutta tyydyttää omat tarpeensa. Raportin mukaan useat maailman kohtaamat ongelmat ovat voimakkaasti linkittyneitä toisiinsa, miksi ongelmien ratkaisuun tarvitaan yhteisiä toimia, jotka läpileikkaavat yhteiskuntia. Kestävyyden tulisi toteutua kaikilla tasoilla.

Haasteet tulevat tietenkin toimeenpanossa.

Tämänkin suhteen on paljon tapahtunut. Yhteinen tulevaisuutemme -raportin jälkeen kestävään kehitykseen on viitattu runsaasti ja vaihtelevin painotuksin. Vuoden 2015 jälkeen kestävyydellä ja kestävällä kehityksellä viitataan usein YK:n julkaiseman Kestävän kehityksen toimintaohjelma Agenda 2030 mukaisiin 17 kestävän kehityksen tavoitteeseen. Näillä korvattiin YK:n aiemmat vuosituhattavoitteet.

Agenda 2030 asetti yhteiset tavoitteet kaikille YK:n jäsenmaille. Ongelmia ratkotaan nyt yhdessä ja kaikilla tasoilla. Kestävyys on jo vakiintunut puheisiin ja toimenpideohjelmiin. Pienempiä ja suurempia askelia otetaan jatkuvasti kestävyyden rakentamiseksi. Työtäkin vielä riittää.

Mutta mitä kestävyys konkreettisimmillaan sitten tarkoittaa? Miten tyydytämme vaikkapa matkailuelinkeinon nykyhetken tarpeet viemättä tulevilta sukupolvilta mahdollisuutta tyydyttää heidän tarpeensa?

Monimutkaisiin ongelmiin ei ole tietenkään helppoja vastauksia. Väitän kuitenkin, että meidän täytyy oppia ennen kaikkea ajattelemaan kestävämmin. Kestävän kehityksen tulee löytää paikkansa ihmisten arjesta.

MAMOMI -hankkeessa haluamme olla osa ratkaisua. Panoksemme on, että rakennamme uudenlaista mittaristoa, jolla matkailun moninaisia vaikutuksia mitataan. Kurkottelemme rohkeasti myös taloudellisten, sosiaalisten ja ympäristövaikutusten ulkopuolelle, koska kestävyys asuu läpileikkaavuudessa.

Uskomme, että monipuolisemmat mittaustulokset helpottavat kestävien valintoja tekemistä. Tämä on meillekin uuden opettelua.



Juho Kähkönen


Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hypsometri ja relaskooppi

Kestävän matkailun monitieteiset mittarit kulttuuriympäristöissä -raportti on nyt ilmestynyt

Kirjoita se laavuun