Kirjoita se laavuun
Kahdeksan
tutkijaa leireili viikon Aavasaksalla.
He
testailivat yhdessä ideoitaan, joilla havainnoida, mitata ja arvottaa matkailun
vaikutuksia kulttuuriympäristöissä ja työstivät niistä uusia keinoja tehdä
matkailusta osa kestävää kehitystä.
Voi hyvinkin
puhua keinoista, sillä sanan
alkujuuri on polussa, jota pitkin löytää perille.
Aavasaksan
laella kulkee luontopolkuja paikallisille ja matkailijoille: osin maastoon
painuneina ja kuluneina, osin mahdollisesti kaukaiseltakin soramontulta
kuljetetun sepeliaineksen peittäminä, rakkaisimmilla alueilla suoraviivaisesti
koostettuina pitkospuina.
Nämä on
helppo havaita – toisin kuin ihmisten käyttämän polun vieressä sijaitsevan
muurahaiskeon asukkaiden reitti sen poikki: leveä strada (siis muurahaisen mittakaavassa)
täynnä edestakaisin kulkevaa työväkeä.
Tällä kertaa
se huomattiin, koska menossa oli leirin ympäristöekologien opastama osuus yhdessä
rakennettavaa polkuanalyysia. Pääsivätpä
tutkijat antamaan paikalle ilmaantuneille sylivauvoillekin varhaista
luontovalistusta – heidän äitejään neuvottiin astelemaan varovasti muurahaisten
suojatien yli.
Samainen ympäristöekologinen
kenttäretki vei myös vaaralla sijaitsevalle laavulle.
Sielläkin
näkyivät ihmisen jäljet. Ei vain vieraskirjamerkintöinä harmaaseen laavun
seinään vaan myös maitohorsmien ryöpsähdyksenä laavun nurkalla – ne ovat kuulemma
nokkosen ja pujon ohella yksi merkki ihmisten vaeltamisesta (nokkosen kohdalla
myös toisenlaisesta merkkaamisesta).
Ihmisen
tuottama ja mukanaan tuoma kasvillisuus ruokkii muutoinkin tieteellistä mielikuvitusta.
Risto
Isomäki kertoo huimia näköaloja avaavassa tuoreessa Miten Suomi pysäyttää ilmastonmuutoksen? –kirjassaan ”optimoidusta
monikerroksisesta kotipuutarhasta”, joka hyvin suunnitellun perennapenkin
tavoin ”puskee koko ajan esiin yhä
uusia ja uusia kukkasatoja, varhaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn” (sivu 143).
Isomäen perennavertaus sopii hyvin myös kulttuuriympäristöihin
matkailukohteina: liittyyhän hänen mukaansa monikerroksisten kotipuutarhojen tuho
– vastaavasti kuin kulttuurin vaiheiden ja ihmisyhteisöjen elämän näkymisen kato
maisemassa – maatalouden ”kolonialistiseen kehittämiseen”, joka perustui
yksikerroksiseen monokulttuuriin: plantaasitalouteen. Vain yhtä lajia
viljellään yhdellä maa-alalla.
Tämä luonnollisesti köyhdyttää maaperää.
Myös matkailua kehitetään liian usein yksikerroksisena monokulttuurina,
hiihtokeskuksissa sananmukaisestikin. Tällöin paikassa vieraillaan helposti vain
tiettyyn aikaan vuodesta. Muuna aikana se lojuu silleen jätettynä sijoillaan, kenties
vain ”köyhdyttäen” paikallista kulttuuria?
Leirillä tutkijat visioivat mahdollisuutta toisenlaiselle matkailun
kehittämiselle kuin mitä plantaasiajattelu antaa myöten.
Tavoitteena on kestäväksi
optimoitava monikerroksinen kulttuuriympäristö.
Miten tällaista
optimointia voisi tehdä käytännössä? Tutkijat saivat yllättävää apua –
Aavasaksalta.
Aavasaksa
kuuluu maailmankuuluun Struven ketjuun, joka puolestaan löytyy Unescon
maailmanperintöluettelosta.
F. G. W.
Struven johtama tutkimusryhmä laski 1800-luvun alkupuolella maapallon muotoa ja
kokoa Pohjoiselta Jäämereltä Mustalle Merelle asti kolmiomittausketjun avulla.
Hän halusi tarkistaa Pierre-Louis Moreau de Maupertuisin tutkimusretkikunnan
Tornionlaaksossa aiemmin 1700-luvun alkupuolella tekemiä kolmiomittauksia.
Elokuinen tutkijaleiri puolestaan rakensi uutta matkailututkimuksen kolmiomittausmenetelmää.
Sitä valmisteltiin niin ikään monitieteisistä aineksista: havainnoista, mittauksista ja arvottamisesta. Retkikuntaan kuului kulttuurin, yhteiskunnan, metsän ja ympäristön tutkijoita.
Sparraajina toimivat Aavasaksan itsensä ohella kulttuuriympäristöjen ammattiarvioija, kuvataiteilija, filosofi, datahallinnan ammattilainen. Leirin päätteeksi järjestetty avoin iltapäivämatinea tarjosi maistiaisen monitieteisestä polkuanalyysista muutamalle vierailijallekin.
Kulttuuriympäristöjen vastuullinen ja kestävä hoitaminen jälkipolville ja niiden avaaminen matkailijoille niin Tornionjokilaaksossa kuin muissakin Suomen arvokkaiksi määritellyissä miljöissä ja maisemissa tarvitsee monenlaisen asiantuntemuksen yhdistämistä.
Kulttuurista, luonnosta, paikallisesta todellisuudesta ja matkailusta on puhuttava aina samalla, kestävän kehityksen, polulla.
Tällä kertaa
leiriläiset eivät jättäneet vierailustaan muistomerkkiä maastoon kuten aiemmat
retkeilijät ja matkailututkijat olivat tehneet.
He koittavat
kirjoittaa ne jonnekin muualle kuin kallioon, laavun seinään tai ainoastaan tieteellisiin
julkaisuihin. He haluavat rakentaa uusia mittausvälineitä kestävästi kasvavalle
matkailulle kulttuuriympäristöissä.
Paikkaseudulta
kotoisin olevan taiteilijan, A. W. Yrjänän, sanoin:
Kirjoita se hiekkaan, hiekka pitää sanansa
Kirjoita se virtaan, vesi matkaa kotiinsa
Kirjoita se ilmaan, linnut nousevat siivilleen
Kirjoita se muistoihin, ne haarautuu kuin tiet
---
Kun muistosi ei enää satuta ketään,
Silloin särkyy sydämeni
Kun muistosi ei enää satuta ketään
Sydämeni kulkee yli rauhattoman maan
Minun sydämeni hajoaa, tuulen kanssa kulkemaan
(Minun sydämeni on särkynyt, 2011)
Kirjoita se hiekkaan, hiekka pitää sanansa
Kirjoita se virtaan, vesi matkaa kotiinsa
Kirjoita se ilmaan, linnut nousevat siivilleen
Kirjoita se muistoihin, ne haarautuu kuin tiet
---
Kun muistosi ei enää satuta ketään,
Silloin särkyy sydämeni
Kun muistosi ei enää satuta ketään
Sydämeni kulkee yli rauhattoman maan
Minun sydämeni hajoaa, tuulen kanssa kulkemaan
(Minun sydämeni on särkynyt, 2011)
Teksti ja kuvat
Kirjallisuutta
Risto Isomäki (2018) Miten Suomi pysäyttää ilmastonmuutoksen?
Into-kustannus.
Mary Terrall (2002/2015) Maupertuis. Maapallon
muodon mittaaja. Alkuteos: The Man Who Flattened
the Earth. Maupertuis and the Sciences of Enlightment. Käännös Osmo
Pekonen. Väyläkirjat.
Soile Veijola, Emily Höckert, David
Carlin, Ann Light & Janne Säynäjäkangas (2019) The Conference Reimagined.
Postcards, Letters, and Camping Together in Undressed Places. Digithum, (24). https://digithum.uoc.edu/articles/abstract/3168/