Tarkennus kohti kulttuuriympäristöä
Ostin ensimmäisen kamerani kymmenen vuotta sitten
opiskellessani viestintää Bredassa, Alankomaissa. Olin aina ollut kiinnostunut
visuaalisista taiteista ja etsinyt itselleni sopivinta ilmaisukeinoa jo
pitkään. Kynä tai pensseli ei käteeni sopinut, joten päädyin valokuvauksen
pariin.
Kamerasta muodostui itselleni nopeasti silmän ja mielen
jatke, visuaalinen päiväkirja ja ennen kaikkea hahmotusväline, joka auttoi
sopeutumaan uuteen ympäristöön. Valokuvaus ja kuvien myöhempi katseleminen teki
mahdolliseksi myös arkiympäristöön liittyvien ja kiireessä huomaamatta jäävien asioiden
tarkastelun ja pohtimisen.
Ensikosketus Aavasaksaan |
Tutkin ottamieni kuvien kohteita, tiedostettuja ja
tiedostamattomia rajauksia, sävyjä ja tunnelmaa. Vertailin otoksiani toisten
valokuvaajien kuviin ja toisiinsa ja pyrin ymmärtämään valokuvauksen
lainalaisuuksia sekä teoriaa.
Tuntuu hurjalta, että tuolloin – vuonna 2009 – laadukkailla
kameroilla varustetut älypuhelimet vasta tekivät tuloaan.
Ensimmäinen iPhone oli julkaistu vain pari vuotta
aikaisemmin. Vuonna 2017 valokuvia otettiin maailmanlaajuisesti arvioiden
mukaan 1,2 biljoonaa. Biljoona on täysin käsittämätön luku: miljoona miljoonaa
eli tuhat miljardia. Valtaosa kaikista otetuista kuvista otettiin nimenomaan
älypuhelimilla.
Yksityiskohta Aavasaksan keisarinmajan (1882) koristeista |
Toisinaan pohdin, kuinka erilainen suhtautumiseni valokuviin
ja valokuvaukseen olisi, jos ensikosketus niihin olisikin tapahtunut älypuhelimen
avulla digitaalikameran sijaan. Uskon, että ero olisi radikaali. Vielä
radikaalimpi se olisi ollut, jos olisin aloittanut valokuvauksen filmiaikaan,
jolloin kameran rullalle mahtui perinteisesti 36 kuvaa.
Muistan, kun isovanhempani veivät kameransa filmejä
kehitettäväksi. Samalle rullalle oli tallentunut yleensä useamman joulun ja
syntymäpäivien kuvat. Vertailun vuoksi omassa digitaalikuvien arkistossani on
tällä hetkellä kolmelta viime vuodelta noin 39000 valokuvaa ja älypuhelimeni
kuvavirta ilmoittaa luvuksi hieman yli 10000.
Vaikka ”perinteinen” valokuvaus on kokenut selkeän
inflaation valtaisan kuvatulvan myötä, on sille edelleen paikkansa. Itselleni
kamerasta on tullut vuosien aikana työväline ja mielenmaiseman tallentamisen
mahdollistava kumppani.
Aavasaksan paimen. Toisinaan valokuvat voivat tuoda esille myös kulttuuriympäristön symbolisia ulottuvuuksia. Itse näen tässä puussa hahmon, joka ohjaa kulkijoita Aavasaksalla. |
Tehdessäni Jyväskylän yliopiston kulttuuriympäristön
tutkimuksen maisteriohjelmassa KUOMAssa graduani, tuli valokuvista itselleni
myös tutkimuskohde. Kameralla on mahdollista pysäyttää jatkuvassa muutoksessa
oleva kulttuuriympäristöprosessi hetkeksi tarkastelun alle.
Kuvaan tallentuu aina kulloisen hetken nykyisyyttä.
Valokuvaa katsellessa taas kuvan katsomishetken nykyisyys kohtaa kuvan
esittämän menneisyyden. Ajallisen kerroksisuuden pohtiminen voi viedä helposti
menneessään ja hyvin syvällisiin pohdintoihin.
Tässä päästään mielestäni valokuvauksen ytimeen ja
älypuhelinajan sille luomiin haasteisiin: valokuva vaatii vaikuttaakseen
hidastamista ja pysähtymistä. Valokuvan äärelle voi palata useita kertoja ja
löytää siitä jotain uutta ja itselleen merkityksellistä. Jos kuvan on ottanut
itse, voivat uudet elämänkokemukset tuoda kuvanottohetken muisteluun täysin
uusia ulottuvuuksia. Kuinka moni voi rehellisesti sanoa palaavansa uudelleen
tutkimaan syvällisesti älypuhelimensa kuvavirran seassa uiskentelevia otoksia?
Lippoaja Kukkolankoskella |
Parhaimmillaan valokuva on erityisen luovan prosessin tulos,
toimii dokumentaarisena todistusaineistona tietystä kohteesta ja ajasta sekä välittää
tietoa ja merkityksiä sosiaalisessa kontekstissa. Nämä kolme ovat myös kulttuuriperinnön
autenttisuuden kriteereitä maailmanperintökohteita arvioidessa.
Valokuva on kulttuuriympäristön hahmottamisen kannalta
muutenkin erittäin käyttökelpoinen väline. Sen kautta tulee näkyväksi myös
kulttuurinen diversiteetti. Eri ihmiset kiinnittävät huomiota kuvissa eri
asioihin omasta kulttuurisesta taustastaan riippuen, aivan kuten
kulttuuriympäristössäänkin. Toiselle merkityksellinen asia saattaa olla
toiselle täysin näkymätön. Toisaalta kuvia yhdessä tarkastellessa saattavat
hyvinkin erilaisista taustoista tulevat ihmiset löytää myös yllättäviä ja
yhdistäviä asioita.
Lippoamista keskiyön auringossa Kukkolankoskella |
Eri ihmisten toisistaan poikkeavat tulkinnat – valokuvista
tai kulttuuriympäristöstä – eivät kuitenkaan ole toisiaan poissulkevia, oikeita
tai vääriä. Ne ovat tapoja hahmottaa ympäröivää maailmaa ja paikkaamme siinä.
Jokainen meistä tarkastelee ympäröivää maailmaa oman kulttuurisen linssinsä
läpi.
Tämän kirjoituksen kuvat on otettu tutkimushankkeemme
pilotointialueelta Aavasaksalta sekä Kukkolankoskelta Torniosta. Kuvaushetki
oli ensikosketukseni alueeseen ja havainnoin sitä itselleni ominaiseen tapaan –
kameran kautta.
Keskiyön aurinko loistaa Kukkolankoskella |
Antti Makkonen |
Kirjallisuutta
Makkonen, A. (2018). Karjalan kuvia:
Siirtokarjalaisten jälkeläisten tulkintoja 2010-luvun Karjala-kuvastosta.
Pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto, Nykykulttuurin tutkimus.
Seppänen, J. (2014). Levoton valokuva. Tampere:
Vastapaino.