Minun Pariisini?
Vuosi sitten matkustin ensimmäistä kertaa Ranskaan, missä
asuin neljän kuukauden ajan. Vierailin tuon kevään aikana useamman kerran myös Pariisissa.
Mielikuvani kaupungista olivat rakentuneet vuosien ajan elokuvien,
musiikin, kirjojen sekä ystävien ja sukulaisten matkakertomusten myötä. Minulla
oli siis vahva mielikuva siitä, millainen kaupunki Pariisi olisi.
Todellisuus kuitenkin yllätti.
Osasin odottaa kaupungissa olevan paljon muita matkailijoita
ja ihmisiä ylipäänsä, mutta silti ihmismassojen suuruus ja täpötäydet kadut hämmästyttivät.
Matkailijat – minä mukaan lukien – kulkivat isoissa joukoissa, valokuvaten ja
ihmetellen uutta ympäristöään.
Nähtävyyksiä kiertäessäni koin todellakin olevani aito
turisti. Champs-Elysées ja muut nähtävyydet olivat täynnä ihmisiä, samoin kuin niiden
läheiset kahvilat, metrot ja kadut. Suurkaupungeille tyypillisiä
katukaupustelijoita oli paljon, ja kylteissä varoitettiin taskuvarkaista. Tuntui,
että ihmisiä – etenkin meitä matkailijoita – oli joka puolella liikaa.
Liikamatkailu on
globaali ongelma, jota on ilmennyt ympäri maailmaa hyvinkin erilaisissa
matkailukohteissa. Ilmiöstä on puhuttu myös Ranskassa Nizzan, ja etenkin Pariisin
kohdalla. Matkailun vastustaminen ei ole kuitenkaan äitynyt niin rajuksi kuin
esimerkiksi Barcelonassa, missä sitä on ilmennyt mielenosoituksin ja protestein.
Matkailun mittaamisen haasteet ovat konkretisoituneet
liikamatkailun myötä. Matkailijoiden määrää ja esimerkiksi yöpymisiä mitataan matkailukohteissa
yleensä melko tarkasti, mutta kertooko matkailijoiden määrä, pelkkä luku,
sittenkään kovin paljoa?
Mikä on matkailijamäärissä tarpeeksi? Mistä tiedetään, että
matkailijoita on liikaa?
Ensimmäisen lyhyen Pariisin-vierailuni jälkeen en ollut varma,
olinko vieläkään kokenut ”oikeaa Pariisia” – vaikken toisaalta edes tiedä, mitä
se tarkoittaa. On esitetty, että liikamatkailun myötä kohde voi pahimmillaan menettää
luonteenomaiset piirteensä, jolloin siitä voi tulla ikään kuin imitaatio
itsestään.
Matkailukohteen aitouteen ja autenttisuuteen liitetään
vahvasti paikallinen kulttuuri ja paikalliset yhteisöt. Eräs ystäväni totesi
ennen Ranskaan lähtöäni, että pienempään kaupunkiin on luultavasti helpompi
sopeutua asumaan, ja että se on ehkä ”oikeampaa, aidompaa Ranskaa kuin
Pariisi”.
Ymmärsin, mitä hän tarkoitti.
Pohdin tuon ajatuksen pohjalta, mikä lopulta määrittää
matkailukohteen aitouden tai autenttisuuden? Vaikuttaako esimerkiksi
matkailijoiden – tai paikallisten ihmisten – määrä siihen, miten aidolta kohde
tuntuu tai näyttää?
Mitä matkailukohteelle – joka on paikallisten ihmisten koti –
tapahtuu, jos matkailijamääriä pyritään vain kasvattamaan?
Kokemukset ihmisten paljoudesta ja ruuhkautumisesta ovat
henkilökohtaisia – toiselle tungos voi olla ahdistavaa, toiselle taas osa
kaupungin henkeä, ja matkailijalle ehkä osa matkakokemustakin. Oma kotikaupunki
voi kuitenkin muuttua nopeastikin matkailijoiden suosimaksi, ja pienessä
kaupungissa tai kylässä muutos voi olla merkittävä.
Tutkimushankkeessamme olemme puhuneet Jukka Jokimäen
lintuseurannan pohjalta leikillisesti paikallisten
pakoetäisyyksistä: milloin matkailijat käyvät niin lähelle, että
paikalliset lähtevät ”karkuun” tai vaihtavat reittiään?
Paikallisten arjen muuttuminen on todellinen ilmiö, liikamatkailun
seuraus. Liikamatkailun mittaaminen
onkin erityisen haastavaa – mikä on kussakin kohteessa liikaa, ja kenen
mielestä?
Ensimmäisen Pariisin vierailuni jälkeen oloni helpottui, kun
pääsin takaisin pieneen kotikaupunkiini. Siellä ihmiset eivät puhuneet juurikaan
englantia, ja meno oli rauhallista. Matkailijoita ei ollut liiemmin, tai en ainakaan
erottanut heitä paikallisista.
Se tuntui aidommalta ja enemmän omalta kokemukseltani paikasta kuin Pariisi missään vaiheessa.
Kati Kyyrö |
Kirjallisuutta
Girs, S. (2010). Amélien
Pariisi: elokuvan merkitys matkailun strategisessa kehittämisessä. Pro
gradu –tutkielma. Lapin yliopisto, Matkailututkimus.
Ilola, H. (2018). Autenttisuutta ja paikkaan sitoutumista -
kakkosasukkaana Kemijärvellä. Matkailututkimus, 14 (2),
66–72. Haettu osoitteesta
https://journal.fi/matkailututkimus/article/view/77254
Kyyrö, K. (2019). Matkailun
kasvusta liikamatkailuun? Matkailun kasvun diskursiivinen rakentuminen
media-aineistossa. Pro gradu –tutkielma. Lapin yliopisto, Matkailututkimus.